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コンセプト

 現代という世界規模で進出するムーブメントの中で、我々の価値観から急激に
失われつつあるもの、伝統は既に異文化なのかもしれない。
 合理性の結果消えていったもの、または封建的側面の崩壊。急激な消費社会の
変遷により、それらのメッセージを読みとくことのできない世代が増えたことも
あるだろう。遺物は時には新鮮なデザインのように映る。
 私は近年障屏画や掛軸といった日本の絵画空間に興味をもつようになった。
外界と絵画の世界観が隔たれる境界線ではない、空間に調和した美意識に支えら
れている。また大和絵の吹き抜け屋台の建築表現にパースペクティブなものを発
見して、時間軸を超えて現代という場にリンクさせる試み。

Concept of Exhibiting work

 As the modernity goes dominant through the globe, what we have been
losing from our ordinary values; might our tradition be ours, but it
might as well as foreign.
 The result of rationalization, or deconstruction of feudal system, had
banished what we once had. The rapid change on our consumption society
might result in the increase of generations that cannot interpret what
traditions mean. A relic often seems as of novel design to me.
 The Japanese art space that is represented by Fusuma-e(painting on the
paper sliding doors) and Kakejiku (hanging scrolls), has been intriguing
me ever since. It isn't held by such border line between two worlds'
views of drawing and outer space; but held by an esthetic sense that
harmonizes with the environmental space. In other words, this is an
attempt to find perspective sense out of constructive expression of
stairwell drawn in traditional Japanese paintings (Yamato-drawings),
and also to make it be linked to the field named Modernity, surpassing
the time axis.

アーティスト・ステートメント

 鎖国をして、独自の文化圏をつくっていたはずの日本が西洋文化を取り入れて
百年以上になる。どれがどれかわからなくなるぐらいの長い時間がたって混じり
あってしまった。文化は生き物である。
 先日ローマへ行った。ミケランジェロも設計に携わったサン・ピエトロ大寺院
などはあまりに荘厳で、とても過去の遺物とは思えなかった。現代の技術でもこ
れほどの巨大建築は大変なはずである。それが数百年かかって造られたものであ
るという。日本には木の建造物ばかりで、過去は失われやすい。だからもともと
執着は少ないのかもしれない。イタリアでは地震で崩れかけてしまった石の建物
に支えや壁をいれたり苦心している。驚くことにまったく違ってしまった様式を
実に自然に組み合わせてしまうことだ。ちょうど日本人が東西の物をうまく組み
合わせてしまうのにどこか似ている。何千年もたったローマ遺跡を流用して教会
へカスタムチェンジしてしまったパンテオン。すぐ下のオープンテラスでマクド
ナルドをほおばりながら私は感心するのであった。

Statement as Artist

 Japan used to be peculiar country due to the National Isolation.
A hundred and some years passed, while we Japanese adapted ourselves
to Western culture. We now can't tell which is which because both are
gradually blended with all those years. The culture is a living thing.
 I went to Rome few days ago. Basilica di San Pietro, designed by
Michelangelo was so grand that I could never think of it as the past relic.
It must be difficult to build such gigantic architecture even with the
modern technology that we have today. They say these were built through
the span of hundreds of years. In Japan, there is almost only wooden
architecture; so the past is easily lost. Maybe that's why we don't cling
to it so passionately. Italians are trying hard to reconstruct the
earthquake-damaged stone architectures by propping and walling. It is
surprising how Italians can combine two chronologically different styles
so naturally. It is somehow similar to Japanese who merge Western and
Eastern stuff into one. I saw the relic that must be some thousand years
old was now customized from Pantheon into church. Below that scenery
was an open terrace, I, cramming Hamburger of Macdonald's, couldn't help
being fascinated. 


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